Tutoring szkolny w pigułce
Tutoring szkolny to efektywne wsparcie dla pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-opiekuńczej nauczycieli.
- Tutor – indywidualny opiekun ucznia, poprzez budowanie relacji, współpracę i wsparcie podopiecznego, ma okazję poznawać jego potencjał i skutecznie pracować nad rozwojem jego mocnych stron.
- Relacja tutorska staje się bazą rozwoju dla ucznia i nauczyciela. Uczeń ma kontakt z „mądrym dorosłym”, nauczyciel czuje się w tej relacji spełniony i może uniknąć wypalenia zawodowego.
Metoda tutoringu szkolnego stosowana jest od 1995 roku w szkołach „ALA” Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich, a od 2008 roku rozwijana jest w kilkuset szkołach publicznych i niepublicznych w Polsce.
Biblioteka tutora
Przyszłych i aktualnych tutorów zachęcamy do wysiłków samokształceniowych. Obok szkoleń, praktyki, udziału w superwizjach nieodzownym środkiem do osiągania większej skuteczności w pracy wychowawczej jest lektura. Poniżej zebraliśmy zestaw pozycji, które rekomendujemy i udostępniamy.
Artykuły
TUTORING WYCHOWAWCZY Mariusz Budzyński, Elżbieta Nerwińska – Towarzystwo Edukacji Otwartej
Adrianna Sarnat-Ciastko Tutor a wychowawca – rzeczywistość nadana czy wybrana?
Adrianna Sarnat-Ciastko, Mariusz Budzyński Osobisty opiekun ucznia
Dialog w edukacji wczesnoszkolnej
Maria Sitko Tutoring w doświadczeniach wrocławskich gimnazjalistów i tutorów
Elżbieta Nerwińska Tutoring w szkole jako ważna praktyka zmiany edukacyjnej
Maria Sitko Tutoring szansą dla systemu edukacji
Maria Sitko Tutoring we wrocławskich gimnazjach
Książki
Podręcznik „Świat Dobrej Przyszłości” – innowacyjna metoda i narzędzia pracy wychowawczej
Tutoring jest dla szkoły:
efektywnym wsparciem w pracy dydaktycznej i wychowawczo - opiekuńczej,
uzupełnieniem lub zastąpieniem dotychczasowego modelu wychowawstwa klasowego,
- szansą na stworzenia przyjaznego środowiska oraz zbudowania indywidualnej relacji między opiekunem – tutorem, a jego wychowankiem,
- okazją do wprowadzenia w szkole innowacyjnego i nowoczesnego modelu pracy pedagogicznej, który wzmacnia diagnostyczno – profilaktyczną funkcję procesu wychowawczo – opiekuńczego,
- sposobem na włączenie rodziców (pierwszych i najważniejszych wychowawców i nauczycieli swoich dzieci) do procesu pedagogicznego,
- okazją do doskonalenia atmosfery w szkole,
- szansą na zmniejszenie zachowań ryzykownych wśród uczniów oraz na zwiększenie frekwencji uczniów,
- okazją do uświadomienia pracownikom niepedagogicznym szkoły, że oni również wspierają proces wychowawczy.
Tutoring jest dla nauczyciela:
możliwością zdobycia wiedzy, zestawu narzędzi oraz praktycznych umiejętności do pracy metodą tutoringu,
szansą na rozpoznanie potencjału i mocnych stron uczniów,
- możliwością udzielania uczniom skutecznego wsparcia w procesie wyznaczania i realizowania celów,
- sposobem zwiększenia satysfakcji z pracy i tym samym uniknięcia wypalenia zawodowego,
- drogą budowania autorytetu nauczyciela,
- szansą na nowe, odświeżające spojrzenie na edukację oraz relację nauczyciel – uczeń,
- bazą ciągłego rozwoju zawodowego poprzez udział w grupowych i indywidulanych spotkaniach superwizyjnych doskonalących tutorów.
ITS
Instytut Tutoringu Szkolnego to niepubliczna placówka badawczo-rozwojowa i szkoleniowa, która jako placówka Towarzystwa Edukacji Otwartej jest realizatorem projektu pt. Wychować człowieka mądrego.
Instytut równolegle do działań w przewidzianych w projekcie prowadzi swoje działania statutowe, które śledzić można m.in za pośrednictwem strony tutoring.org.pl.
Celem działalności Instytutu jest badanie, monitorowanie, rozwijanie oraz upowszechnianie metody indywidualizacji procesu nauki i wychowania określanej jako „tutoring szkolny”. Instytut promuje i upowszechnia myśli i praktyki pedagogiczne Janusza Korczaka i Janusza Tarnowskiego będących podstawą pracy tutora szkolnego.
Swoje cele Instytut realizuje podejmując następujące działania:
- Pomoc w przygotowaniu i wdrożeniu tutoringu wychowawczo – rozwojowego do szkół wszystkich typów i poziomów,
- Prowadzenie szkoleń tutorskich w zakresie tutoringu wychowawczo – rozwojowego, dydaktycznego i artystycznego,
- Prowadzenie doradztwa i superwizji tutorskich,
- Ewaluacja wyników prowadzonych innowacji,
- Badania nad rozwojem i skutecznością tutoringu w polskich szkołach,
- Usługi w zakresie tutoringu dla uczniów w ramach zajęć pozaszkolnych i domowych.
Instytut to placówka Towarzystwa Edukacji Otwartej, która kontynuuje dotychczasową (realizowaną od roku 2008) działalność Towarzystwa na polu upowszechniania, badania i rozwoju tutoringu w oświacie.
Dyrektor merytoryczny Instytutu jest autorem licznych programów tutorskich, w szczególności w zakresie tutoringu wychowawczo-rozwojowego, wdrażanych w formie innowacji na terenie całego kraju.
Instytut działa na terenie całego kraju i za granicą.